Blog Kleinschalig Wonen Project

CORONAVERSLAG PROJECT KLEINSCHALIG WONEN

Het is natuurlijk een open deur intrappen maar de coronaperiode heeft er voor gezorgd dat we het project een halt hebben moeten toeroepen. Toch hebben we juist voor het uitbreken van de corona nog heel wat hoopgevende gesprekken gehad met Constructiv en Belisol ramen en deuren.

Zoals je kan zien op de foto’s is de ruwbouw af en kunnen we volop beginnen aan de binnenzijde en het afwerken van de buitenzijde. Voor de binnen en buitenafwerking is het de bedoeling om samen met Constructiv de nodige opleidingen binnen de school te organiseren. Door verschillende technieken toe te passen willen we weergeven welke mogelijkheden er zijn om de buitenafwerking af te werken.

Volgende opleidingen staan dus in de steiger:

    • Afwerken van de buitenzijde met Volkern, rock-panel, hout, schalie
    • Isolatie

Zelf zorgen we voor een hoek met traditioneel metselwerk en het bepleisteren.

Voor de binnenafwerking komt Contructiv volgende opleidingen geven:

    • Plaatsen van parket en laminaat
    • Plaatsen van gipskartonwanden op metalstud en SLS
    • Plaatsen van click wall
    • Plaatsen van plafonds:
      • Gipskarton
      • Type Rockfon
      • Laminaat plafond
    • Plaatsen van schuifdeur die in de wand schuift

Daarnaast is Belisol bereid om de voordeur te leveren en de opleiding te organiseren voor het plaatsen van buitenschrijnwerk. Dit is dan ook het startsein van een hopelijk goede samenwerking in de toekomst.

Alles gaat gefilmd worden, in samenwerking met Constructiv,  zodat met een virtuele bril door de lokalen kan gelopen worden en de verschillende technieken kunnen bekeken worden. Zoals je kan lezen, hebben we heel wat plannen.

Alles moet nu noodgedwongen wachten. We starten de opleidingen opnieuw in oktober, november van volgend schooljaar, als corona het ons toelaat. Daardoor zullen we ons 2 jarige project ook aanpassen en er een 3 jarig project van maken.

We zijn onze sponsoren ook enorm dankbaar dat ze achter het project blijven staan, ondanks de problemen waarmee we nu te kampen hebben. Dit is voor ons echt een meerwaarde. Dank je wel, Hertekant, De Somer (Janssens en Janssens), Unilin, Constructiv en sinds kort ook Belisol. Natuurlijk ook het RTC niet te vergeten.

30/01/2020

Een week later. Op 30 januari 2020 komt een tweede groep leerlingen van het 5e jaar bouwwetenschappen hun praktische kennis wat bijschaven maar vooral wat vaardigheden bijleren. Gillian en Jens staan klaar om hen op te vangen en te begeleiden. Ze worden het ondertussen wat gewoon om op deze wijze samen te werken. We ervaren weer een wederzijds respect voor datgene wat er gedaan wordt door beide klassen. Maar het zijn toch vooral de leerlingen van het 5e jaar bouwwetenschappen die genieten, al was het maar omdat ze nu niet voor één keer in de theorieles moeten zitten.

Spanten worden gelegd, kettingen tussen de spanten worden aangebracht, de buitenmuur van de slaapkamer wordt in elkaar gezet, rechtgezet en gemonteerd. Ja, het gaat vlot vooruit maar het mag wel.

Ondertussen starten de leerlingen van het 7e jaar interieurinrichting. Zij bekijken waar de valse wanden, de plafonds moeten komen. De plaats wordt aangeduid, het startsein is gegeven. Binnenkort wordt dan ook gestart met de opbouw van de binnenwanden.

23/01/2020

De leerlingen van 7BBS (bijzondere schrijnwerkconstructies) hebben goed doorgewerkt om de wanden zo goed mogelijk op te bouwen. Dit was nodig want vandaag komen enkele leerlingen van 5TBH (bouwwetenschappen) helpen aan het project. Zo zullen de leerlingen van 5TBH toch ook wat ervaring opdoen in de praktijk en kunnen ze beter begrijpen wat ze getekend hebben. Daardoor zien ze zelf ook in dat de kennis van de praktische zaken belangrijk is voor de opbouw van hun tekening. Ze ervaren dat het werken met een snoerloos machientje, een wipzaag, afkortzaag niet altijd zo evident is. Langs de ander kant ervaren de leerlingen van 7BBS hoe ver ze staan in hun praktisch handelen en denken. Je ervaart dan ook dat er langzaam een wederzijds respect groeit. Is de samenwerking in het begin wat stroef, langzaam groeien de leerlingen naar elkaar toe. Gillian en Jens leggen iets uit, doen iets voor. Twee groepen vormen zich automatisch, één onder leiding van Gillian, de andere onder leiding van Jens. Ik zie alleen maar stralende gezichten, en op de vraag “hoe loopt het” krijg is steevast het antwoord “heel goed, leuk”. De twee zware I-liggers worden op maat gezaagd, van de nodige verstevigingen voorzien en geplaatst. Zware klus wordt er gezegd. “Nog wel dat dit een I-ligger is”, hoor ik iemand van 5TBH zeggen. “Hoe moet je anders die zware balk die ik getekend heb daar met mankracht op krijgen?”

De namiddag is voorbij gevlogen en de leerlingen van 5TBH hopen dat ze nog eens mogen langskomen om te helpen. Donderdag 30 januari is het aan de ander helft van de groep.

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

09/01/2020

Klik op de foto’s om ze te vergroten.

Donderdag 9 januari 2020. De start van het nieuwe jaar en ook voor het PKW vliegen we er terug in. Dit met een eerste werfbezoek van de leerlingen van 5 TBH (5e jaar bouwwetenschappen) aan het project. In begin loopt het wat onwennig, is er een beetje watervrees bij beide partijen. De leerkrachten zorgen voor de nodige insteken waardoor de leerlingen uiteindelijk toch los komen. Het valt direct op dat de leerlingen van bouwwetenschappen toch heel wat vragen hebben over bouwproces. Het is ook duidelijk dat ze het project vanuit de tekening goed kennen en soms ook gericht vragen stellen. De “ploegbaas” van 7 BBS, Gillian Meersman, geeft graag uitleg over de opbouw van de houtskeletbouw. Het is vanuit zijn uitleg dat de vragen komen en Gillian beantwoord de vragen op zijn eigen wijze. Langzaam maar zeker groeien de leerlingen naar elkaar toe en worden nieuwe afspraken gemaakt. Volgende afspraak zal donderdag 23 januari zijn. Dan komt een eerste groep leerlingen van 5e bouwwetenschappen mee helpen op “de werf” om zo ook kennis te maken met het werk op de werkvloer.

18/12/2019

De materialen zijn geleverd en de leerlingen zijn begonnen aan het verzagen van de I-joists aan de hand van zaagschema’s die door de leerlingen gemaakt waren. Door het maken van de zaagschema’s met een programma op de computer wisten we hoeveel I-joist we nodig hadden maar ook hoe te verzagen. Ondertussen werden de palen geschaafd en samengelijmd. Nu alles gezaagd is kan begonnen worden met het samenstellen van de vloer en wand elementen. Normaal worden die genageld, nu schroeven we alles in elkaar omdat we het geheel weer gedeeltelijk uit elkaar moeten halen.

Zodra de verschillende vloer en wandelementen gemaakt zijn kan gestart worden met de opbouw van het geheel. Zoals het plan voorschrijft worden de vloerelementen op liggers geplaatst. Hiervoor gebruiken wij balken van DOKA die we mogen gebruiken uit de bouwafdeling. Nu die balken mooi pas liggen kan kunnen de duralispanelen van Unlin aangebracht worden als vloer. Deze vloerplaten worden ook geschroefd.

25/11/2019

Na enkele weken onderzoek, plannen bekijken en maquettes bouwen kunnen we beginnen met het praktische gedeelte van het project: we kunnen starten met de bouw van onze tiny house! Vandaag werd het nodige materiaal geleverd door partnerbedrijf De Somer/Janssens & Janssens, waardoor de eerste hand kan gelegd worden aan de houtskeletbouw.

07/11/2019

Feestelijke lancering STEM-project rond kleinschalig wonen

Op donderdag 07/11/2019 werd ons Kleinschalig Wonen project feestelijk voorgesteld aan het grote publiek. Ook de pers was erbij, en onderstaand artikel verscheen in Het Nieuwsblad. 

You have Successfully Subscribed!